Estébáci a esenbáci našeho dětství a mládí

16. 05. 2013 12:00:18
Kupodivu, dříve než s esenbáky jsem se jako předškolní dítě setkal se zmínkou o estébácích. Můj soused a kamarád, Tomík Švarců mi, pod pláštíkem tajemství, sdělil, že tady, míněno v pražských Záběhlicích, žije špiónská rodina.

Vypoulil jsem svá dětská očka a naivně se zeptal: „A kdo to je?“. Odpověď přišla obratem: „No, přece vy“. A opravdu, jak jsem se později dozvěděl, můj tatínek tehdy musel každý chodit na „policii“ se hlásit. Nevím, jestli to byla služebna StB či SNB, tipuji si ale spíš SNB, ti mají veřejné vývěsky.

Po emigraci, ke kterého ho přiměl sám předseda vlády Zápotocký, který strejdu nechyl vyhnat z redakce Lidové Demokracie, jsme o strýci, tedy kromě toho každotýdenního hlášení o občasného výslechu nevěděli vůbec nic. Až vlastně loni nebo již předloni začala jeho praneteř Maruška pátrat a dopátrala se části jeho života i data smrti.

Místo úmrtí ale dodnes neznáme, prý to bylo proto, že strejda pracoval pro nějakou americkou nevládní humanitární organizaci, něco jako Sí Aj Ej, či tak a proto se v sedmdesátých letech musel tak rychle pakovat z Německa, že se ani nestačil rozloučit s kamarády. S rodinou, se svojí matkou, sourozenci a se mnou, jako se svým kmotřencem nikdy nenavázal ani ten nejmenší kontakt. Možná to měla na svědomí ta nevládní organizace, kdo ví?

Aktivně jsem se s esenbákem setkal již jako dítě, nejen školou povinné, ale i blbé. S již zmíněným kamarádem Tomíkem jsme soustavně prozkoumávali meandry potoka Botiče, přičemž jsme se často vyráchali ve vodě a sušili u ohně. A při jednom takovém dobrodružství jsme na dně toho potoka objevili v zátočině a tím i větší hloubce dvě velká kluba kabelů. Opravdu dost velká.

A tak jsme, jako pitomci, šli tento nález hlásit a naštvaný vachmajstr, nějaký podpraporčík tam s námi musel jít. Sice nás pochválil, ale myslím, že si nic lichotivého nemyslel. Pak nevím, vzpomínám si na nepřímý kontakt s ramene spravedlnosti, když větší kluci na tréninku kanoistického oddílu s gustem recitovali z obžalovacího spisu znásilnění a hlavně se jim líbila partie „vykonal na ní soulož“. Ale nedošlo mi, kdo je vlastně tím obžalovaným.

Ale jakmile člověk získal řidičák, byl kontakt s esenbákem či vébákem na denním pořádku. Těch kontaktů bylo neurekom, ale pamatuji si jeden žertovný. Celou krutou zimu 1969/1970 jsem sedlal rodinnou Š1000MB a na jaře jsem jel z Jindřišské ulice hore Václavákom. A v tom, někde na úrovni kina Blaník, se od sloupu oddělil vébák, vytrčil plácačku a sebral mi OTP za to, že mám zdevastovanou SPZ, nyní RZ. Takže Lerch objevil Ameriku, že,

V sedmdesátých letech jsem já sám estébáka či politruka suploval, protože Karel Z. z CKM na mě měl mít politický dozor a nechtělo se mu jet s naší skupinou Západních Němců do Litoměřic a tak mě požádal, abych si na sebe sepsal hlášení. Taky dobrý, že?

A ještě jednou mi StB ukradla kus života krásného, vojenského. Po skvěle absolvovaných jazykových testech se se mnou napevno počítalo „na kopec“, tedy do odposlechového střediska armád NATO. Ale „orgán VKR“ (nevěděl jsem tehdy, že VKR spadá pod StB) mě na ten kopec nepustil a já dostal podporučíka až do civilu a musel jsem se proto jednou dokonce nechat zavřít.

To dnes jsou věci podstatně snazší. Zkuste napsat zde do blogu a to buď jak autor nebo jako diskutér a volná skupina „Pravda a Láska, Havel Bohem, Klaus hajzlem a Amnestie fuj“ vám přišije titul estébák jen to fikne. Naposledy myslím dnes: „K jakýmu tématu? Že si tu notujou dva estébáci?“. Vidíte, netrvá to ani dvě hodinky a další estébák je na světě. To je panečku produktivita, že?

Autor: Jiří Hermánek | čtvrtek 16.5.2013 12:00 | karma článku: 16.62 | přečteno: 836x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 17 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 10.81 | Přečteno: 207 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 15.52 | Přečteno: 347 | Diskuse

Olča Vodová

zdánlivě zadarmo

(svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...,svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...)

27.3.2024 v 21:18 | Karma článku: 4.98 | Přečteno: 98 | Diskuse

Karel Trčálek

Jak se pracovníci ve školství pomstili uličnímu výboru iFčil oslavujícímu Karlův úspěch

No, mám-li být upřímný, pomsta to byla hodně sladká. Však se taky hned ze všech stran slétly vosy a začaly si dávat do trumpety tak, že se div v té slaďounké šťávičce neutopily....

27.3.2024 v 10:51 | Karma článku: 30.72 | Přečteno: 564 | Diskuse
Počet článků 2237 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1368

Inženýr v důchodovém věku, který si důchod krátí psaním krátkých a dlouhých blogů a pozorováním "cvrkotu" kolem.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...