Já to zažil v roce 1987. Na pozvání emigrovaného švagra jsme byli v Řecku. Z Olympie jsme vozem W353 Combi jeli přes hory do Sparty. A jak jeden italský pumpař trefně pravil (promiňte prosím moji italštinu): "Una machina DKW, duo tempi, tre cylindre.
Tedy dvoutakt, že? A ten zrovna moc motorem nebrzdí. Skoro vůbec. A tak jsem z kopce sjížděl velmi opatrně, se zařazenou dvojkou. Ale bylo mi to tak "napůl platné". Když kopce končily a nastávalo mírnější klesání, brzdy "selhaly". Tedy selhaly bez uvozovek.
Naštěstí, klesání bylo již fakt mírné a silnice byla rovná. Prostě jsem to "uhrál" a bezpečně zastavil. A mimo jiné, každý kdo někdy jel z kopce dolů po silnici č. 35 z Moravské Třebové do Mohelnice, viděl velké cedule: ŘIDIČI, ZAŘAĎ DRUHÝ PŘEVODOVÝ STUPEŇ.
A o to jde. Auto se v horách jen brzdami ubrzdit nedá a náklaďák nebo autobus už vůbec ne. A čeští řidiči nejsou na alpské kopce zvyklí a pak to takhle dopadá. Ano, v tom okamžiku, kdy autobus nebrzdil, asi nebylo vyhnutí, než autobus "zbrzdit" o kopec.
Ale k tomu vůbec nemuselo dojít. Stačila ta "dvojka" při jízdě z hory.